Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Gaworzycach

Od 23 do 26 czerwca 2025 r. w całej Polsce trwa Tydzień dla Bezpieczeństwa – ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna przygotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwem Infrastruktury oraz NASK. To inicjatywa skierowana do uczniów, nauczycieli, rodziców i wszystkich, którzy chcą: lepiej zadbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, unikać zagrożeń (np. uzależnień, cyberzagrożeń), bezpiecznie spędzić wakacje, świadomie korzystać z internetu. Poniżej zamieszczamy materiały, które dotyczą tematów takich jak cyfrowa higiena dla najmłodszych, ryzykowne zachowania w internecie czy cyfrowe uzależnienia. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się.

Materiały edukacyjne i profilaktyczne
Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń

NASK-PIB

Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń (DPC) zajmuje się działalnością edukacyjną oraz
popularyzatorską w zakresie bezpiecznego użytkowania nowych technologii. Funkcjonuje w
ramach Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Eksperci działu opracowują materiały,
prowadzą szkolenia dla dzieci i młodzieży, nauczycieli, pedagogów, rodziców. Realizują
kampanie informacyjno-edukacyjne oraz współpracują z zespołami i ekspertami
specjalizującymi się w cyfrowej edukacji i wsparciu dzieci i młodzieży – zgodnie z misją, w
której internet staje się miejscem przyjaznym dla wszystkich.
Dla rodziców

  1. „W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie” – poradnik dla
    rodziców
    Najnowsze wydawnictwo NASK to kompendium wiedzy dla rodziców, opiekunów i wszystkich
    tych, którzy chcą rozważnie i odpowiedzialnie wprowadzić, a następnie towarzyszyć dziecku
    w cyfrowym świecie. To przewodnik po kluczowych zagadnieniach związanych z
    bezpieczeństwem i dobrostanem dziecka w sieci. Każdy z 17 rozdziałów opisuje wybrane
    zagadnienia i wyzwania związane z obecnością dzieci w internecie i zawiera praktyczne
    wskazówki, dostosowane do trzech grup wiekowych: dzieci w wieku 0–6 lat, dzieci w wieku
    7–12 lat i nastolatków powyżej 13. roku życia.
    Został napisany przez osoby, które na co dzień pracują z młodymi ludźmi, badają cyfrową
    rzeczywistość i walczą o to, aby internet był wolny od szkodliwych i nielegalnych treści.
    „W sieci wyzwań. Sztuka wychowania w cyfrowym świecie”
  2. Podcasty “Cyfrowe wieczory dla rodziców”
    Seria spotkań online przeznaczona dla rodziców, opiekunów, pedagogów i wszystkich
    dorosłych, chętnych zaangażować się w rozmowy o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w
    internecie. Eksperci poruszają w nich takie tematy jak cyfrowa higiena dla najmłodszych,
    ryzykowne zachowania w internecie czy cyfrowe uzależnienia.
    Cyfrowe wieczory dla rodziców

Dla dzieci i młodzieży

  1. „(Nie)widzialne ślady online” – poradnik dla nastolatków
    Nasza obecność w internecie, codzienne relacje online, korzystanie z mediów
    społecznościowych, zakupy internetowe – wszystko to przyczynia się do tworzenia
    cyfrowego śladu. To, co zostawiamy w sieci, ma wpływ nie tylko na nasze życie online, ale
    może wpłynąć również na nasze bezpieczeństwo, reputację czy możliwości życiowe.
    „(Nie)widzialne ślady online” to poradnik pełny praktycznych informacji o zarządzaniu
    cyfrowym śladem. Publikacja w inspirujący i ciekawy sposób pokazuje, jak młodzież może
    dbać o swój ślad cyfrowy, na co zwracać uwagę, aby być bezpiecznym online, ale też jak
    świadomie budować swój wizerunek w sieci.
    Poradnik „(Nie)widzialne ślady online”
  2. „Z internetem świat jest bliski” – piosenka edukacyjna
    Piosenka wraz z teledyskiem to materiał edukacyjny przeznaczony dla dzieci w wieku 4–7
    lat. Został przygotowany w ramach projektu Plik i Folder, który jest wynikiem współpracy
    Państwowego Instytutu Badawczego NASK z Grupą Artystyczną Zygzaki i jest jednym z
    działań podejmowanych przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI). Plik i
    Folder to dwie fikcyjne postaci, które wprowadzają dzieci w wirtualny świat i tłumaczą jego
    podstawowe pojęcia. Co więcej, ostrzegają przed czyhającymi w nim zagrożeniami oraz
    uczą, jak postępować w trudnych sytuacjach w sieci.
    Z internetem świat jest bliski
  3. Gra planszowa Digital Brainiacs – Make it Clear
    Gra planszowa dla nastolatków (14+), dzięki której odkryją świat edukacji medialnej i
    sprawdzą czy potrafią rozpoznać fałszywe treści w internecie, zauważyć dezinformację i
    chronić się przed cyberatakami.  To doskonała edukacyjna zabawa dla młodzieży, uczniów,
    nauczycieli i rodziców. Grę można samodzielnie wydrukować ze strony projektu Make It
    Clear.
    Digital Brainiacs
  4. CYBERspot – broszura dla uczniów
    Projekt CYBERspot powstał, aby pomóc uczniom bezpiecznie poruszać się w świecie
    cyfrowym. To innowacyjna inicjatywa tworzenia szkolnych zespołów odpowiedzialnych za
    szerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w internecie. W ramach inicjatywy powstała
    broszura, z której uczniowie dowiedzą się jak dbać o cyfrowy dobrostan i swój wizerunek w
    sieci, jak walczyć z cyberprzemocą czy jak nie dać się oszukać w sieci.
    Broszura dla uczniów CYBERspot

Dla nauczycieli

  1. Cyberlekcje 3.0 – scenariusze lekcji
    Projekt to inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB, skierowana głównie do nauczycieli i
    uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego celem jest wspieranie nauczania
    o bezpiecznym korzystaniu z Internetu poprzez dostarczenie gotowych narzędzi
    dydaktycznych do prowadzenia zajęć. W ramach projektu realizowane są szkolenia dla kadry
    pedagogicznej oraz lekcje i webinary dla uczniów. Cyberlekcje 3.0 to także pakiet
    scenariuszy lekcji przeznaczonych dla różnych poziomów nauczania.
    Scenariusze lekcji – Cyberlekcje 3.0
  2. Moduły lekcji – Make it Clear
    Interaktywne moduły lekcji przeznaczone dla dwóch grup wiekowych uczniów – 11-13 i 14-17
    lat. Ich celem jest rozwijanie u młodzieży kompetencji informacyjnych, świadomego i
    krytycznego podejścia do treści udostępnianych w mediach, a także rozwój umiejętności w
    zakresie weryfikowania prawdziwości informacji zamieszczanych online. Dzięki swojej
    formule, pozwalają w angażujący sposób przeprowadzić uczniów przez tematy z obszaru
    edukacji medialnej.
    Moduły lekcji
  3. Me(nu)todyka – Make it Clear
    Narzędzie opracowane dla ośmiu tematów poruszanych w modułach lekcji Make it Clear
    stanowi świetną kontynuację pracy nauczyciela z uczniami, którzy przejdą przez moduły
    lekcji (zarówno dla młodszych w wieku 11-13 lat, jak i starszych 14-17 lat). Materiały zostały
    przygotowane w wersji do druku oraz do wyświetlenia na urządzeniach ekranowych w klasie.
    Me(nu)todyka
  4. Materiały edukacyjne „W sieci przyjaźni”
    Materiał edukacyjny oparty na haśle „W sieci przyjaźni”, którego celem jest uwrażliwienie
    najmłodszych na ogromne znaczenie przyjaźni w ich życiu. Materiał opracowany w ramach
    Polskiego Centrum Programu Safer Internet ma być wsparciem dla szkół i pomocą w
    przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej.
    W skład pakietu wchodzą: dwa scenariusze lekcyjne dla uczniów klas 4-6 szkoły
    podstawowej, podcast „To właśnie jest przyjaźń” oraz plakat.
    Pakiet materiałów „W sieci przyjaźni”
  5. “Chill w realu. Moje korzyści z bycia offline” – scenariusz lekcji
    Scenariusz “Chill w realu. Moje korzyści z bycia offline” został przygotowany dla nauczycieli
    pracujących z młodzieżą z klas VIII szkół podstawowych oraz klas ponadpodstawowych.
    Celem lekcji poprowadzonej na podstawie tego scenariusza jest wsparcie młodzieży w
    zrozumieniu i nauczeniu się świadomego kontrolowania czasu spędzonego w sieci. Pakiet
    zawiera scenariusz zajęć, prezentację oraz infografikę.
    Pakiet „Chill w realu”
  6. CYBERspot – zaproszenie do kolejnej edycji projektu
    Projekt CYBERspot to innowacyjna inicjatywa tworzenia szkolnych zespołów
    odpowiedzialnych za szerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w internecie. Skierowany
    jest do uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych.
    Kluczowym elementem jest zaangażowanie nauczyciela-koordynatora, ale tę funkcję może
    także pełnić szkolny pedagog, psycholog lub inny członek kadry pedagogicznej. Zadaniem
    koordynatora jest rekrutacja uczniów do CYBERspotów, wspieranie ich w działaniach i
    monitorowanie działalności zespołów. W zespole może się znaleźć od 2 do 6 uczniów. 
    Po wakacjach ruszy nabór do kolejnej edycji projektu.
    CYBERspot – informacje o projekcie

Ośrodek Analizy Dezinformacji

W NASK-PIB realizowane są także działania ukierunkowane na przeciwdziałanie
dezinformacji – poprzez Ośrodek Analizy Dezinformacji, który również opracowuje materiały
edukacyjne i informacyjne m.in dla kadry pedagogicznej, rodziców i młodzieży.

  1. Kodeks dobrych praktyk – wspólnie przeciw dezinformacji
    Publikacja stanowi zbiór wiedzy na temat dezinformacji w polskiej przestrzeni informacyjnej.
    To kompendium dla rodziców, młodzieży, nauczycieli. Z kodeksu dowiemy się, czym jest

dezinformacja, misinformacja czy malinformacja; jakie są techniki rozpowszechniania
dezinformacji, za pośrednictwem jakich grup i narzędzi oraz jakimi kanałami dochodzi do jej
rozprzestrzeniania się. Dodatkowo w dokumencie można znaleźć odpowiedzi na pytania: jak
odróżnić informację od opinii; jak informować o dezinformacji; jak ją rozpoznać i jak jej
przeciwdziałać. Dokument zawiera także niezbędne rekomendacje oraz zalecenia.
Kodeks powstał z inicjatywy NASK, który pracował nad nim z partnerami; wśród nich znaleźli
się m.in. Demagog, Fake Hunter, Fundacja Nauka. To Lubię, CyberDefence24, Crazy Nauka,
Instytut Kościuszki oraz wielu innych.
Kodeks dobrych praktyk – wspólnie przeciw dezinformacji

  1. „Era (Dez)informacji”
    Publikacja NASK-PIB „Era (Dez)informacji będzie cennym wsparciem dla nauczycieli,
    których celem jest rozwój u uczniów zdolności krytycznego analizowania treści oraz
    weryfikowania źródeł, leżących u podstaw edukacji medialnej. W podręczniku można znaleźć
    takie zagadnienia jak: edukacja medialna; dezinformacja i sposoby jej przeciwdziałania;
    techniki manipulowania informacjami czy rola mediów społecznościowych, a cennym
    wkładem pod kątem doskonalenia umiejętności praktycznych są także scenariusze lekcji dla
    szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
    Publikacja dostarcza narzędzi, które w przystępny sposób pomagają wprowadzić temat
    dezinformacji do codziennej pracy dydaktycznej. Za sprawą ćwiczeń i scenariuszy, które są
    dostosowane do różnych grup wiekowych, rozwijanie kompetencji medialnych jest możliwe
    już od najmłodszych klas.
    Era (Dez)informacji: Nowy Podręcznik dla Kadry Nauczycielskiej | Cyberprofilaktyka NASK
  2. Uważaj! Dezinformacja [Kampania Edukacyjna]
    NASK przygotował także kampanię „Uważaj! Dezinformacja”, składającą się z serii
    programów edukacyjnych o zjawisku dezinformacji i jej wpływie na codzienne decyzje, życie,
    społeczeństwo czy sprawy publiczne.
    W ramach krótkich odcinków w prosty i przystępny sposób można zapoznać się z
    najważniejszymi zagadnieniami, takimi jak: czym jest dezinformacja; jak ją rozpoznać, czym
    jest fact-checking i jaką rolę odgrywa; kto rozpowszechnia fałszywe i manipulacyjne treści;
    jaką funkcję w tym pełni internet i media społecznościowe oraz jak dezinformacja może
    polaryzować odbiorców. Ta edukacyjna seria będzie idealną metodą na uzupełnienie lekcji o
    zjawisku dezinformacji, jak i posłuży rodzicom i młodzieży.
    Uważaj! Dezinformacja [Kampania Edukacyjna] | Bezpieczne Wybory